مراحل اجرای فونداسیون های پیش ساخته

پنجشنبه 3 مهر 1399
15:36
اسفندیاری

فونداسیون پیش ساخته پایه روشنایی از سازه های بتنی پرکاربرد است.فونداسیون پیش ساخته پایه روشنایی از دوبخش برای نگهداری روشنایی و ثبات در زمین تشکیل شده است.

فونداسیون پیش ساخته پایه روشنایی

فونداسیون پیش ساخته پایه روشنایی از جمله سازه های بتنی می باشد که از دوبخش، تشکیل شده است. بخش اول را پایه ای تشکیل می دهد که برای نگهداشتن روشنایی به کار می رود و بخش دوم نیز برای ثابت کردن این سازه در زمین کاربرد دارد. همچنین این گونه سازه ها مجهز به یک راه عبور برای سیم های برق هستند. که به صورت لوله های از قبل تعبیه شده در قسمت های تحتانی فونداسیون یا در قسمت بالای فونداسیون ساخته شده است.
فونداسیون پیش ساخته پایه روشنایی

قسمتی از یک سازه پیش ساخته که انتقال دهنده ی فشار و بار حاصل از یک پایه روشنایی به زمین است، فونداسیون پیش ساخته پایه روشنایی گفته می شود. به طور کلی باید گفت فونداسیون ها به صورت اختصاصی برای هر پایه چراغ روشنایی ساخته می شوند. که البته برای تعیین نمودن ابعاد و نوع فونداسیون می بایست میزان باد خور همچنین مقاومت خاک منطقه مورد بررسی قرار گیرد. در مورد شکل ظاهری فونداسیون های پیش ساخته می توان گفت فونداسیون های پیش ساخته برای کاربرد پایه های روشنایی در اشکال مختلفی مانند نوع پاشنه دار مناسب مناطق زلزله خیز، شکل ذوزنقه ای، مکعب مستطیل و مکعب مربع ساخته می شوند. این نمونه سازه ها در واقع سازه های بتنی هستند. که زیر نظر متخصصان و بسته به شرایط کنترل کیفی و استاندارد ساخته می شوند و پس از طراحی و اجرا در محل از قبل آماده شده قابل نصب و راه اندازی می باشند.امروزه پایه های روشنایی نیز مانند پایه های چند وجهی و پایه های لوله ای در اندازه ها و ابعاد مختلفی برای کاربردهای گوناگون مورد استفاده قرار گرفته اند. این نمونه پایه های روشنایی با توجه به مکان و محلی که به کار گرفته می شوند. دارای اندازه های طولی ۳ تا ۱۸ متر هستند. لذا همیشه این پایه های روشنایی نیازمند فونداسیون های بتنی هستند. که بیشتر به صورت پیش ساخته به کار برده می شوند. معمولا فونداسیون های پیش ساخته پایه روشنایی به صورت سازه های بتنی مسلح و آرمه هستند. که با استفاده از تعدادی مصالح مانند آرماتور، میلگرد و سایر سازه های آهنی به همراه بتن از پیش آماده شده مستحکم می شوند. البته مقاومت بتن همچنین شماره میلگرد به کار برده شده در این نمونه سازه های بتنی بسته به میزان باری دارد که قرار است فونداسیون تحمل نماید.

تصویر ۱
انواع فونداسیون پیش ساخته پایه روشنایی

به طور کلی فونداسیون پایه روشنایی به دو صورت فونداسیون پیش ساخته پایه روشنایی و فونداسیون پایه روشنایی که به صورت بتن ریزی در محل انجام می گیرد. طبقه بندی می شود. اما همانطور که ذکر شد. هر فونداسیون پیش ساخته پایه روشنایی بسته به عوامل و شرایطی در محل های مختلفی به کار برده می شود. که از جمله نمونه های آنها عبارتند از:

_ فونداسیون عمیق یا شمعی که بیشتر به فونداسیون منفرد شناخته شده است.

فونداسیون گسترده یا فونداسیون رادیه

_ فونداسیون نواری

خوب است بدانید از آنجایی که در بسیاری از مناطق سستی و مقاومت خاک یکسان می باشد لذا در موارد مختلف از فونداسیون های پیش ساخته استفاده می شود که این گونه سازه های از قبل ساخته شده در ابعاد گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند.

تصویر ۲
موارد کاربرد فونداسیون های پیش ساخته پایه روشنایی

اصولا این نمونه فونداسیون های پیش ساخته پایه روشنایی برای روشنایی های معابر، پایه های چراغ پارکی، پایه های چراغ خیابانی، پایه هایی که برای روشنایی ایمن به کار می رود، پایه روشنایی های تاشو، پایه های چراغ در طرح های مختلف، پایه های چراغ هایی که چند وجهی هستند و… به کار برده می شوند. البته این گونه سازه ها در مناطق تفریحی، صنعتی و مسکونی قابل استفاده می باشند. جاده ها و بزرگراه ها مهمترین مکان هایی هستند. که از این نوع فونداسیون های پیش ساخته پایه روشنایی استفاده می کنند. مراکز خرید، مکان های مختلف در خیابان ها و پارکینگ ها از دیگر مشتریان این سازه های بتنی هستند.

تصویر ۳
ابعاد فونداسیون پیش ساخته پایه روشنایی

معمولا فونداسیون پیش ساخته پایه روشنایی با عیاری مطابق با ۴۰۰ کیلوگرم در هر واحد متر مربع انتخاب و ساخته می شوند و ابعاد در نظر گرفته آنها در اندازه های ۴۰*۴۰*۱۶۰ و ۶۰*۶۰*۲۰۰ هستند. که این گونه ابعادها اصولا دارای ۶ و ۴ بولت می باشند. البته امروزه فونداسیون پیش ساخته پایه روشنایی در ابعاد ۴۰*۴۰*۴۰ که شامل ۴ بولت است، تولید می شود. این دسته از فونداسیون های پایه روشنی که از پیش ساخته می شوند، مجهز به لوله هایی هستند که کار انتقال کابل و سیم را از پایه به زمین بر عهده دارند. لذا این خصوصیات برای فونداسیون های پایه روشنایی می تواند عملیات برق کشی را بسیار آسانتر قرار دهد.

تصویر ۴
مزایای فونداسیون های پیش ساخته پایه روشنایی

با توجه به کاربردهای فراوانی که فونداسیون پیش ساخته پایه روشنایی در محل های مختلف از خود نشان می دهد. مهمترین مزایایی که فونداسیون های پیش ساخته پایه روشنایی دارند جابه جایی این سازها به هر مکان مورد نظری می باشد. در ساخت این گونه سازه های بتنی به دلیل در اختیار داشتن تجهیزات کامل برای ساخت بتن و قالب زدن فونداسیون های پیش ساخته هدر رفت بتن بسیار کم بوده همچنین مراحل ساخت سازه به درستی و با اطمینان حاصل می شود. این سازه های بتنی که از پیش ساخته می شوند، استحکام بالایی داشته و در هر سطحی از زمین قدرت ایستادگی را دارند. با توجه به عیارهای مختلفی که فونداسیون های پیش ساخته را تشکیل می دهد، بالاترین عیار ایده ال عیار ۴۰۰ کیلوگرم در هر متر مکعب می باشد. چنین سازه های بتنی با گذشت زمان دچار خوردگی و فرسایش نمی شوند و سال ها می توانند در جایگاه خود مقاوم و استوار بایستند. در برخی از مناطق که زلزله های مداوم رخ می دهد. این احتمال وجود دارد تا فونداسیون پیش ساخته دچار ریزش و یا جا به جایی و در نهایت منجر به سقوط شود. لذا فونداسیون های پاشنه دار مخصوص مناطق لرزه خیز بوده و این قابلیت را دارند تا در اندازه های مشخصی تا عمق زمین فرو بروند.

تصویر ۵
دلایل کاربرد فونداسیون های بتنی

معمولا بارزترین مزایایی که استفاده از فونداسیون پیش ساخته پایه روشنایی را رونق بخشیده است، مقاومتی می باشد که این سازه های بتنی در برابر هر نوع آلودگی و شرایط آب و هوایی از خود نشان می دهند. همیشه برای جا گذاری و ساخت پایه های روشنایی لازم می باشد تا یک سطح صافی بر روی زمین به وجود آید. لذا یک فونداسیون پیش ساخته چنین سطح صافی را تامین می کند. از این رو پایه های بتنی می توانند نسبت به هر نوع سازه ی دیگری ایستادگی بیشتری را از خود نشان دهند.

تصویر ۶
مراحل اجرای فونداسیون های پیش ساخته

فونداسیون پیش ساخته پایه روشنایی

برای نصب و راه اندازی هر فونداسیون پیش ساخته پایه روشنایی در هر نوع شکل و ابعادی در ابتدا لازم می باشد. تا بنا به نوع باسکول انتخاب شده زمین به اندازه ی ۴۰ تا ۷۰ سانتی متر گودبرداری شود. سپس محلی که برای جاسازی فونداسیون پیش ساخته در نظر گرفته شده است می بایست با استفاده از بتن ریزی بستر سازی شود. مرحله ی بعدی چیدن قطعاتی است که در نصب و راه اندازی فونداسیون لازم می باشد و در انتها باسکول نصب می گردد. خوب است بدانید تمام مراحل عملیات اجرای فونداسیون های پیش ساخته پایه روشنایی از انجام اولین مرحله تا زمان نصب نمودن باسکول تنها سه روز به طول می انجامد. البته برای نصب پایه های روشنی بر روی چنین فونداسیون های پیش ساخته ای لازم است.تا پایه ای که ستون اصلی می باشد. به کمک یک صفحه آهنی دایره ای یا مربع شکل که بیس پلیت نام دارد و به وسیله ی تعدادی انکر بولت به سازه ی بتنی یا همان فونداسیون متصل شود. یک دسته قطعات به شکل مثلث که لچکی نام دارند محل اتصال بیس پلیت و ستون پایه را به یکدیگر جوش داده و سبب شده تا اتصال فونداسیون با چراغ های متنوع تقویت شود.


[ بازدید : 216 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به وبلاگ علمی فرهنگی هنری است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]